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Tuesday, February 7, 2012

बड़ा गड़बड़झाला है

बड़ा गड़बड़झाला है.......एक छोटा सा उदहारण लीजिये की अगर किसी टेलीकाम कंपनी के पास एक छोटी सी एरिया में अगर 2 लाख कस्टमर है और अगर वह बिना बताये इन सभी नम्बरों पर कोई सर्विस  एक्टिवेट करके Rs-3/- काट ले, तो एक दिन में 6 लाख  रुपये इनके हुए. अगर एक लाख ने भी इसे संज्ञान में लेते हुए कम्पलेन की तो उनके तो ये पैसे वापस कर देते है ( वो भी काफी पापड़ बेलने के बाद,  उसपर से सीनाजोरी भी की आपने ही हमारे मेसेज को रिस्पोंस देकर एक्टिवेट कराया है ) और आधे  जिनको पता नहीं चला उनके बाकि के 3 लाख तो इन कंपनियों के जेब में पूरी तरह से हवाले हो गये सिर्फ एक छोटी से एरिया से वह भी पलक झपकते कुछ ही मिनटों में.  इसके अलावा बहुत से लोगों और दूर गाँव देहात के अनपढ़ और मजदूर लोंगों को तो पता ही नहीं चल पाता की पैसे कट गए है. 

ये कितने ढीठ है की अपनी गलती  कभी मानते भी नहीं और समस्या  भी ख़त्म करने में कोई दिलचस्पी नहीं लेते. जैसे कि पिछले 2 महीनों की मेरे और एयरटेल के बीच की इस रस्साकस्सी से समझा जा सकता है. .......

MY FIRST MAIL:-

From: upen1100@yahoo.com
To: nodalofficer@airtel.in
Cc: 121@in.airtel.com
Sent: 06/12/2011 09:05:36 PM
Subject: Activation of Services without my Request
 

Dear sir,
1.        I am Upendra Nath having a Pre-paid connection  with mob no. 8011218793  . My ibid mobile no. get activated ' cricket score alert' on 05/12/11 without my request and knowledge. your Customer care ( on 05/12 ref no.-CBDCK21205607386) saying that it activated by making a call around 03.55 pm on 05/12 , But I am sure, i have have not requested for any such services. This type of service was also deactivated by me on  14/11, 16/11 ,which activated at your end without my request.
2.       Earlier some others services were also activated. After so many complain and contacting your customer care, this type of service is activating repetitively. After DND service activated , this type of happening is forcing me to change this mob no. or adopt a option of Mobile Number Portability.  Last time customer care told that this will not activate in future but again its activated. Except incoming and outgoing call, i want all services should be stopped immediately.
 3.       I am requesting you to look in to the matter and do needful for not activating this type of service in future.

                                                                                                                      Thanking you,
                                                                                                   
                                                                                                                     ( Upendra Nath)
REPLY BY AIRTEL:-
From: "nodalofficer@airtel.in"
To: upen1100@yahoo.com
Sent: Wednesday, 7 December 2011 5:10 PM
Subject: Re: ACTIVATION OF SERVICES WITHOUT MY REQUEST
[|BAL|Qrc10612112112556917164|]

Dear Mr. Nath,
Warm greetings from all of us at airtel.
This is in reference to the email received on 06 December 2011, expressing concern regarding the VAS (value added service) service deactivation for your airtel mobile number 8011218793. 
We understand your problem and sincerely apologize for the inconvenience caused to you. Assuring you the best of our services. Warm Regards Kavita Kavita Nodal Office Bharti Airtel Limited 

MY SECOND MAIL:-
From: Upendra Nath
To: "nodalofficer@airtel.in"
Cc: "appellate.nesa@airtel.in"
Sent: Tuesday, 13 December 2011 9:00 PM
Subject: Re: ACTIVATION OF SERVICES WITHOUT MY REQUEST
[|BAL|Qrc10612112112556917164|]


Dear sir,
The Vas activation again took place on 10/12 for "cricket score alert " . Its happening without my knowledge and lead to amount deduction. you are again requested to do the needful for the below mentioned problems, still persist. 


thanking you. 



REPLY BY AIRTEL:-


From: "Nodalofficer.NESA@in.airtel.com"
To: Upendra Nath
Sent: Wednesday, 14 December 2011 10:20 AM
Subject: Re: Activation of Services without my Request 8011218793
Dear Sir
Thank you for writing to Airtel.

This is with reference to your mail regarding Vas activation in your Airtel number  8011218793.

It has always been our effort to provide you with supreme and unrivaled customer service. We truly believe that our accomplishments lie in meeting your requirements.

As per your request, we would like to inform you that All the Vas service (Cricket pack) has been deactivated on 13/12/11 from your Airtel number.
I truly hope that the above details adequately address your query.  Assuring you the best of our services

Warm Regards,
Nodal Officer
Assam & North East

MY THIRD MAIL:-

From: upen1100@yahoo.com
To: appellate@airtel.in
Cc: nodalofficer@airtel.in
Sent: 18/12/2011 10:08:46 PM
Subject: Re: ACTIVATION OF SERVICES WITHOUT MY REQUEST

Dear sir,
Cricket score alert is again activated on my no. 8011218793. Firstly, please stop this service immediately and refund my deducted amount back. Secondly,  just tell me can i get a rid of this problem  in future or not ? why cant you able to stop VAS (value added service) activation  to my number after so many repeated complains ?  can you justify reason behind this ? I think its not good that every time i call your customer care and register a complain and get my deducted amount back.

This is forth time when my mobile got activated with some service without my request and my knowledge. I am having this mobile since last two year but never get this type of problems. Since last two months i m facing lots of problems. Please read your reply forwarded to me for my bellow mentioned e-mail . If you are not able to ensure me then I am insuring you if this type of nonsense will not stop in future, i have no hesitation to change this number as well as service provider.


REPLY BY AIRTEL:-
From: "appellate@airtel.in"
To: upen1100@yahoo.com
Sent: Wednesday, 21 December 2011 5:40 PM
Subject: Re: ACTIVATION OF SERVICES WITHOUT MY REQUEST [|BAL|Qrc11812112212077083892|]
Dear Mr. Nath,
Warm greetings from all of us at airtel.
This is in reference to the email received on 18 December 2011, expressing concern regarding the VAS (value added service) service deactivation for your airtel mobile number 8011218793. 

We understand your problem and sincerely apologize for the inconvenience caused to you.
Assuring you the best of our services.

Warm Regards
Anshuman Ganguli
Appellate Office
Bharti Airtel Limited




MY FORTH AND LAST MAIL:-

From: Upendra Nath
To: ceo@airtel.in
Cc: "Nodalofficer.NESA@in.airtel.com" ; "appellate@airtel.in" ; "nodalofficer@airtel.in" ; "ap@trai.gov.in" ; "secretary@trai.gov.in" ; "advmn@trai.gov.in" ; "advqos@trai.gov.in" ; "advmn@trai.gov.in" ; "airtelpresence@in.airtel.com" ; "121@in.airtel.com" <121@in.airtel.com>; "sachin.pilot@sansad.nic.in" ; "pilotoffice@gmail.com"
Sent: Wednesday, 21 December 2011 8:47 PM
Subject: Re: ACTIVATION OF SERVICES WITHOUT MY REQUEST


Dear CEO, Airtel

I want to give you a free advice to  close all of your appellate, nodal officer and customer care's offices with immediate effect because these people are not interested to solve customer,s problems and simply just enjoying fun there. Despite so many assurance by your nodal officer, appellate and customer care people,  my mob no. (8011218793) again get activated " cricket score pack" today on 21/12/11, that's six times in last one month , without my request and knowledge and this lead to deduction of my balance. Now after so many complains and spoke to you people, this one is enough for me. I  never seen such type of irritating and lying customer care people ( i don't want to take name here ). I dont have so may time to waste behind you people, so bye bye for forever because now I taken today my unique porting ID number and I am in process to get Vodaphone .

                                             
( Copy to TRAI - Please please you people don't let them fly high. )
( Copy to Mr. Sachin Pailot (Hon.'ble MOS (C&IT) (P) _ sachin.pilot@sansad.nic.in  &  pilotoffice@gmail.com
 

QUICK AND THREE POSITIVE REPLY BY  AIRTEL:


From: "airtelpresence@in.airtel.com"
To: upen1100@yahoo.com
Sent: Thursday, 22 December 2011 10:24 AM
Subject: ACTIVATION OF SERVICES WITHOUT MY REQUEST

This is to inform you that your concern has been noted and our team is working on a resolution. At the outset, we apologize for the inconvenience faced by you. We will get in touch with you for further details of your concern as the need arises.

Regards,
Rakesh Kumar
Airtel Presence (Airtel Customer Service Team)
Bharti Airtel Ltd

From: "appellate@airtel.in"
To: upen1100@yahoo.com
Sent: Thursday, 22 December 2011 3:55 PM
Subject: Re: ACTIVATION OF SERVICES WITHOUT MY REQUEST [|BAL|Qrc12112112012557128640|]
Dear Mr. Nath,
Warm greetings from all of us at airtel. This is in reference to the email received on 21 December 2011, expressing your concern regarding the deactivation of the value added services for your airtel mobile number 8011218793. 
We understand your concern and regret for the inconvenience caused to you. Assuring you the best of our services. 

Warm Regards
Shreya Rawal
Appellate Office
Bharti Airtel Limited
From: "Nodalofficer.NESA@in.airtel.com"
To: Upendra Nath
Sent: Thursday, 22 December 2011 4:11 PM
Subject: Re: ACTIVATION OF SERVICES WITHOUT MY REQUEST
Dear Sir
Thank you for writing to Airtel.
This is with reference to your mail regarding activation of Vas services without consent in your Airtel number   8011218793 . As per your request, we would like to inform you that Vas service has been deactivated from your Airtel number. We appreciate your valuable subscription with Airtel and it has always been our constant endeavor to serve you better. 
I truly hope that the above details adequately address your query.  Assuring you the best of our services

Warm Regards,
Nodal Officer
Assam & North East

मेरे इतने परेशान होने के बाद आखिरकर मेरी इस आखिरी ई-मेल  में जैसा की एयरटेल ने कहा,  मेरी समस्या समाप्त हो गयी. मगर तब तक बहुत  देर हो चुकी थी और मैं अपना सर और अधिक  न खपाने का निर्णय करते हुए एयरटेल से पोर्ट-आउट करके वोडाफोन में पोर्ट-इन की अप्लिकेशन दे चूका  था .

लेकिन मजे की बात ये रही की जिस दिन से ही मैंने पोर्ट - आउट का एयरटेल में मेसेज भेजा और पोर्टेबिलिटी नंबर मिला उसी समय से एयरटेल के कान खड़े हो गये और मुझे मनाने  का सिलसिला शुरू हो गया कि क्या बात हो गयी. जिस कस्टमर  केयर  के कानों कम्पलेन  करने पर  जूँ नहीं रेंगा करती थी वही अब मुझे पोर्ट- आउट करने से रोकने के लिए मनाने में जी जान से जुट गया. फिर फोन पर फोन रोज आने शुरू हो गये और मेरे ना मानने पर  फिर तरह तरह से प्रलोभन दिए जाने लगे .जैसे की एक साहब एक दिन बोले की अगर आप पोर्ट - आउट ना करे तो हम आपको Rs 50/- रिफंड कर देते है. मेरे  फिर भी मना करने के कुछ दिन बाद एक मोहतरमा जी सारी समस्या ध्यान से सुनी  और फिर मीठी आवाज में आफर की कि अगर आपको 100/- रूपये रिफंड कर दूं तो भी आप पोर्ट-आउट करना चाहेगें. फिर माथा ठनका और मैंने अपना  निर्णय सुनाया, " की अगर एयरटेल मुझे २ साल तक फ्री में बात कराएगा तो भी मैं पोर्ट-आउट करूँगा और आइंदा सबको बोल दीजियेगा की कोई फिर फ़ोन ना करे. " इसके बात कोई और फोन नहीं आया और  फिर इतनी मसक्कत  के बात आखिर 15 दिनों तक पेंडिंग रखने के बाद एयरटेल ने मेरा पोर्ट-आउट अप्रूव किया और हम अब वोडाफोन के मजे ले रहे है.........

आप लोगों से अनुरोध है की समय समय पर ये जरुर चेक करें की कहीं आपकी जानकारी के बिना कोई सर्विस तो एक्टिवेट नहीं हो गयी  ( एयरटेल में STOP लिखकर 121 पर सेंड करने से एक्टिव सर्विस का विकल्प आ जाता है बंद करने के लिए, इससे आपको पाता चल जायेगा की कौन सी सर्विस एक्टिवेट है). अगर आप भी किसी सर्विस प्रोवाईडर की सर्विस से ना खुश है तो देर ना कीजिये और ( PORT < mob no.> )लिखकर 1909 पर सेंड कर दें. यकीन नहीं मानेगे , पोर्ट -आउट का नंबर लेते ही आपकी समस्याओं को बड़े ध्यान से सुना जाने लगेगा और समस्या ख़त्म भी हो सकती है फिर आपकी मर्जी की पोर्ट आउट करें या नहीं. मगर हम तो इतने परेशान  हो चुके थे की एक ना सुनी और पोर्ट - आउट करके ही रहे. और ये बहुत आसान है.  पोर्ट -आउट  नंबर लेकर आप मोबाईल शॉप वाले को फोटो और आईडी प्रूफ के साथ सिर्फ 19/- जमा कर दें और आपका पोर्ट - आउट 15 से 20 दिनों में हो जायेगा. हाँ ,  मजे की बात ये की आपका मोबाईल एक सेकेंड भी बंद नहीं रहेगा जैसे ही एक सर्विस बंद होगी दूसरी उसी वक्त कम करने लगेगी.

15 comments:

  1. आपकी इस पोस्ट से बहुत्त अच्छी जानकारी और सलाह मिली.
    सुन्दर प्रस्तुति के लिए आभार.

    मेरे ब्लॉग पर आप आये,इसके लिए मैं आपका दिल से आभारी हूँ.

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  2. भारत में कोई कड़ा क़ानून नहीं बनाया गया है इन कंपनियों की मनमर्जी रोकने के लिए और ऐसे ही करोड़ों-अरबों के वारे-न्यारे कर लिए हैं इन्होने.

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  3. ओह , अच्छी जानकारी दी....

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  4. इस तरह की समस्या सभी कम्पनी पर हैं... हर कोई लूटने के तरीके इजाद कर रहा है... सच कहा कई लोग तो अपने ३-४ रूपये के लिए लड़ते ही नहीं होंगे ऐसे मैं इन कम्पनिओं की जेब खूब गरम होती होगी बेईमानी की कमाई से...

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  5. पता नहीं, समस्या सीधे सुलझाने के स्थान पर गोल गोल क्यों घुमाते हैं ये लोग..

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  6. हा...हा...हा......उपेन्द्र जी मजेदार किस्सा रहा आपके साथ .....
    मेरे साथ भी हुआ था ...मैंने भी ख़त लिखा ...उस वक़्त तो उनहोंने कटवा दिया पर कुछ दिनों बाद फिर कुछ नया लगा दिया ...
    खैर फिर फोन करने पर उसे भी हटा दिया गया ....पर आपके कहे अनुसार रकम तो ये कमा ही लेते हैं ....

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    Replies
    1. जी, ये कंपनिया ऐसे ही अपने ग्राहकों को छलती रहती है. एयरटेल तो नार्थ- ईस्ट में एक लुटेरे के नाम से मशहूर होता जा रहा है..

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  7. जा तन लागे सो तन जाने.. ऐसी ही ये फओन की माया.. और इसपर चचा ग़ालिब फार्मा गए हैं कि
    ये लगाए न लगे और कटाये न बने!!

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  8. एकदम सच बात है...सभी परेशान हैं...मगर क्या किया जाये..
    दांत पीसने के सिवा क्या कर सकते हैं..@#$%^&*&^%$#@

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  9. जानकारी सच में अच्छी हैं

    इस तरह की हरकत से हम भी २..४ हो चुके हैं ...परेशानी तो होती हैं सच में |

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  10. लाख टके की जानकारी है।
    आजमा कर देखेंगे।

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  11. यह तो सरासर डकैती है - पोर्टेबिलिटी जैसे साधन उपभोक्ता का हथियार बन सकते हैं तो भी ऐसी हरकतों पर अंकुश लगना ही चाहिये। और कुछ नहीं तो कंज़्यूमर फ़ोरम जैसी संस्थाओं को इसे स्वयं संज्ञान में लेना चाहिये।

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  12. ऐरटेल में ऐसी प्रॉब्लम काफी लोगो को होती रहती है. लेकिन आपका नुस्खा सबसे बढ़िया है. आजमायेंगे मौका मिलते ही.

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" न पूछो कि मेरी मंजिल है कहाँ, अभी तो सफ़र का इरादा किया है
ना हारूँगा मै ये हौंसला उम्रभर,किसी से नहीं खुद से ये वादा किया है"
.
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आप का इस ब्लॉग में स्वागत है . आपके सुझावों और विचारों का मेरी इस छोटी सी दुनिया में तहे दिल से स्वागत है...